Welkom Oranjevereniging Tsjom

 

 
Nijs fan de Oranjevereniging
Op 22 juni, een week voor ons dorpsfeest, was de voorspelling voor het weer op vrijdag 30 juni en zaterdag 1 juli ronduit belabberd. Met veel regen, onweer, harde wind en een temperatuur van maximaal 18 graden kreeg het weer die beide dagen als weercijfer een 1. We knepen ‘m dus wel even als bestuur, want we hadden vooral veel buitenactiviteiten geprogrammeerd, waar we zo gauw ook geen overdekte vervanging voor konden verzinnen. Maar jee, wat viel het mee! Ja, het regende inderdaad op vrijdagavond, en zaterdagochtend was het ook nog wat miezerig, maar tijdens het kaatsen was het droog met een prima temperatuur, en tijdens het volleybal was het op een paar spatten na ook heel prima. Dus, nu bijna een week later terugkijkend op ons dorpsfeest is er maar een conclusie mogelijk: Het was weer top!

Zoals volgens mij altijd op het dorpsfeest in Tzum, stond voor vrijdag pearkekeatsen op het programma, nu voor het tweede jaar op rij gekostumeerd. Er deden 12 pearkes mee in de A-Klasse en 34 in de B-Klasse, dus het veld was prachtig gevuld en de meeste pearkes hadden de verkleedkist enthousiast geplunderd. Dirk Zijlstra en Gerhardina Tolsma waren volgens het bestuur en de barvrijwilligers het meest origineel. Wat voor hen bonuspunten opleverde, was dat ze tot de laatste slag in hun complete uitdossing bleven kaatsen en rondlopen. Dus als Shrek en Fiona hadden zij de kostuumprijs meer dan verdiend!

We deelden uiteraard ook prijzen uit op basis van de kaatsprestaties, en na een klein, door logistieke onachtzaamheid veroorzaakt oponthoud waar WE het verder niet over hebben (what happens on it Lyntsjepark, stays on it Lyntsjepark), konden we aan onderstaande pearkes de prijzen en de kransen uitreiken.
Uitslag pearke keatsen
A-klasse
1e prijs: Klaas Meinsma, Ilse Tuininga
2e prijs: Douwina Yntema, Jelle Cnossen
3e prijs: Bouwe Strikwerda, Petra Strikwerda
B-klasse
1e prijs: Jan Willem Oosterhaven, Annie Strikwerda
2e prijs: Yede van der Kooij, Lucretia van der Brug
3e prijs: Wilco Atsma, Joukje Atsma
4e prijs: Douwe en Minke Greidanus
5e prijs: Hessel Westra, Jeannette Westra
6e prijs: Ewoud Walda, Klaske Walda
7e prijs: Johan Tolsma, Ymkje Zijlstra
8e prijs: Jelmer Wielenga, Estelle Zeinstra
 


Tijdens het kaatsen waren ook de activiteiten voor de basisschool gepland. En terwijl groep 1 t/m 5 behaaglijk in de tent zat bij een voorstelling van clown Sander, moesten de leerlingen van groep 6, 7 en 8 een mudrunparcours afleggen door het Tsjommer bos: Dwars door modderbakken, sloten, vijvers en autobanden. Alsof dat niet lastig genoeg was, moesten ze ook nog proberen een rauw ei gedurende het hele parcours heel te houden!




Team 3 (Jan Tymen, Diona, Luuk, Melissa, Teade Wytse, Rindert en Janaika) deden dat het beste en zij wonnen de eerste prijs.
De tweede prijs was voor team 5 (Sido, Olivia, Gerbrich, Gerrit Jan, Duko en Marije)
Alle teams eindigden hun rondje door de modder in het bos uiteindelijk op het veld, waar ze om de beurt met hun ei de grote, door onze bestuursmannen gebouwde waterglijbaan af moesten/mochten. Die glijbaan is de rest van het feest ook nog enthousiast gebruikt, op Tsjom.nl staan een heleboel prachtige foto’s daarvan, gemaakt door Lieuwe Bosch, en een leuk filmpje.
Vrijdag stond behoorlijk bol van de activiteiten, want om 14:30u verzorgden de bestuursmemmen (de moeders van bestuursleden dus) de bingo in Martenahiem. Het was een hele gezellige middag, met ook behoorlijk wat belangstelling vanuit het dorp. #enhetbleefnoglangonrustig
Vrijdagavond kon iedereen de stijve kaatsspieren weer losdansen met de band Goet-Voud, én er kon gepind worden! We hebben vorig jaar en het jaar daarvoor van de kascommissie tijdens de ledenvergadering als opmerking meegekregen dat er tijdens zo’n feest wel heel veel contant geld binnenkomt, waarbij van de meeste transacties geen kassabonnetje in de boeken zit. Zij gaven als tip dat betalen met pin voor de kascontrole handiger zou zijn. Dat vonden wij geen gek idee, maar we wilden eerst wel zeker weten dat het werkte, voordat we in het programmaboekje zouden zetten dat mensen konden pinnen. Stel dat iedereen met een lege beurs komt, en het dan ineens toch niet werkt….
We kunnen nu concluderen dat het werkte, een wifiversterker in de tent deed wonderen, en er kon zelfs contactloos betaald worden. Hoe hip wil je het hebben? Dat kunnen we volgend jaar dus wel weer regelen.
Maar terug naar Goet-Voud, want die stonden al om 22u in de tent, maar het duurde best lang voor Tzum zich van de bank af en door de regen gewaagd had. Toen de sfeer er net een beetje lekker in begon te komen, was het bijna 1 uur en zou conform contract de band naar huis mogen. Gelukkig waren ze de beroerdste niet, en gingen ze vrolijk nog meer dan een uur door. Dus iedereen kon verzadigd naar huis.
Zaterdagochtend half 10 stond een lawaaioptocht in het programmaboekje. En net voor half 10 kwam de regen ineens met bakken naar beneden zetten. Dus werd het startmoment iets verschoven naar een moment dat het wat minder hard regende. Het was waarschijnlijk wel de meest bescheiden lawaaioptocht ooit, want de opkomst was gering, en in verband met het weer is het rondje ook wat kleiner gemaakt dan anders. Maar goed, dat mocht de pret niet drukken, want na terugkomst in de tent was er ranja én wat lekkers. En voor de heiten en memmen een bakje koffie. De koffie stond ook klaar voor de binnendruppelende volleyballers. Zij mochten om 11 uur met 14 teams gaan volleyballen op 4 verschillende velden, elk met een andere ‘handicap’. Veld 1 was geblindeerd, dat wil zeggen dat je niet door het net kon kijken. Zo’n bal komt dan ineens wel heel onverwacht aanzetten…In veld 2 konden de beide teams elkaar wel zien, maar moesten ze volleyballen met reusachtige fitnessballen. Het was nog een hele toer om die over het net te krijgen, en ze bleken ook behoorlijk windgevoelig. Veld 3 was bijna helemaal gewoon, het enige afwijkende waren de opvattingen van de scheids over wanneer een bal in of uit was, en het feit dat alle spelers rubberen keukenhandschoenen aan hadden. Op veld 4 tenslotte, werd gespeeld op de knieën, op een letterlijk sjippeglêd veld. Na 4 partijen resulteerde dit in de volgende uitslag:


Uitslag volleybal:
1e plaats: 't Stripke 1 (Reinout, Ane Piet, Regina, Martha, Japke, Petra, Anno)
2e plaats: Foar de Toer 1 (Hessel, Jeannette, Wieger, Lourenske, Klaas, Bote, nog een Klaas)
3e plaats: Team Rintje (Rintje, Erwin, Elisah, Sietske, Siebrich, Anne Rein)
Na het volleybal kon iedereen even een paar keer van de glijbaan en douchen, om vervolgens weer frisgeboend in het inmiddels doorgebroken zonnetje klaar te zitten voor het matinee met zanger JôN.


Tijdens het matinee werden niet alleen de prijzen van het volleyballen uitgedeeld, maar werden ook onze vrijwilligers bedankt. De Electromannen Siemen, Jurjen en Jelle werden even extra in het zonnetje gezet. Zij zorgen er al jaren voor dat alles wat met elektriciteit en andere leidingen te maken heeft, keurig aangelegd is en tip top functioneert gedurende het dorpsfeest. Dit jaar hadden ze een paar stagelopers, en volgend jaar neemt de volgende generatie (Erwin, Rintje, Ane Rein en Johannes) het zelfstandig over.
Na dit bedankrondje moest er nog één persoon bedankt worden: Onze oud-voorzitter (en nu nazitter zoals hij het zelf zegt) Fokke. Door een nare val vlak voor de ledenvergadering lukte het toen niet om hem even in het zonnetje te zetten. De maanden erna bleek het ook erg lastig een moment te vinden (dan is zo’n groot bestuur wel eens lastig, er is er altijd wel eentje die niet kan). Maar nu waren we er allemaal en was Fokke er ook, dus tijd voor het welverdiende vleespakket en bijbehorend bloemetje. Fokke zat sinds 2004 in het bestuur en hij is al die tijd voorzitter geweest. Dankzij de inspanningen van onder anderen Fokke, hebben wij nu een bloeiende vereniging met een gezonde financiële positie en jaar na jaar gezellige geslaagde feesten. Dus Fokke: Super dank foar alles wasto dien’t hast!


Na zanger Jôn ging ons XXL matinee door met de band Virus. Dat was een groot succes! En toen was het ineens zomaar 22u en was het matinee, en daarmee ook het dorpsfeest, eigenlijk officieel afgelopen.
Maar omdat Tzummers van nature uitermate charmant zijn, wilde de band wel ietsjes langer doorgaan. En toen daarna nog steeds iedereen in de maximale feeststemming was, wilden de heren van het licht & geluid hun ‘bandje’ met pauzemuziek nog wel even laten lopen, terwijl zij aan het opruimen waren. En omdat zij heel veel apparatuur hadden, duurde het feestje nog zo’n 2 uurtjes langer. Dus er is weer maximaal uit dit dorpsfeest gehaald wat er inzat!

En nu zijn we voorlopig even klaar. Volgende week hebben we nog een bestuursvergadering, nu we alle dingen die net iets minder goed liepen dan we gedacht hadden en de dingen waar we niet aan gedacht hadden en waar we wel aan gedacht zouden moeten hebben allemaal nog weten en dan houden we een bestuursvakantie.
Ergens eind september/begin oktober willen we dan graag alle leden (of in ieder geval alle input van onze leden) horen op de ledenvergadering, waar de leden van de Oranjevereniging uiteraard tegen die tijd nog een uitnodiging voor ontvangen.

Dit was het feest voor dit jaar. Heb je ontdekt dat je met meer spullen of kleding richting het Lyntsjepark gegaan bent dan waar je mee thuisgekomen bent, kijk dan even op onze facebookpagina voor de gevonden voorwerpen.

Namens de Oranjevereniging, Tine
 

Foto's en Filmpjes dorpsfeest 2017 30 juni en 1 juli

 
 

Foto's Vrijdag

     
       
 
Pearkekeatsen Voorstelling met clown Sander Rond om de tent  
       
       

Foto's Zaterdag

     
       
   
Volleybal met verassing Rond de feesttent    
       
 
Filmpjes van Volleybal en de water glijbaan
 
       
       
 

 

(C) Dorpsbelang Tzum gamaakt door L. Bosch